پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250914
لزوم تدوين سياست‌هاي ارزي و تدوين سناريوهايي درباره تحريم‌ها/ مردم از روي کار آمدن دولت مردمي راضي هستند
تاریخ انتشار : 1400/06/13 11:02:37
نمایش : 1223
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: دولت بايد در سياست‌هاي ارزي برنامه جامع تدوين کند تا سناريوهاي فعالي براي مقابله با اقدامات آمريکا وجود داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، در خصوص فرمايشات اخير مقام معظم رهبري مبني بر لزوم مردمي بودن دولت سيزدهم، گفت: بعد از دولت نهم و تا حدودي دولت دهم با آرمان‌هاي انقلاب که مبتني بر رويکرد مردمي بود، فاصله گرفته‌ايم. در طول هشت سال اخير مردم آرزو داشتند که رئيس جمهور و وزرا در مورد مسائل جاري کشور طبق منش امام (ره) و انقلاب، مبتني بر توجه به مردم و مردمي بودن عمل کنند.
وي افزود: سيره امام و شهدا مبتني بر توجه به مردم بود که در طول يک دهه اخير به فراموشي سپرده شد. کاهش اعتماد مردم به تصميمات نظام ناشي از عدم توجه دولت به مردم و عدم حضور دولتمردان در جمع مردم بود.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه امروز رئيس‌جمهوري از جنس مردم بر سر کار آمده گفت: در طول يک سال و نيم اخير که بيماري کرونا شيوع يافت هيچگاه رئيس جمهور دولت دوازدهم در مجلس حضور پيدا نکرد، چه برسد به اينکه در جمع مردم حضور يابد. اما امروز رئيس‌جمهور مردمي با جسارت و شهامت و با توکل به خدا در جمع مردم حضور پيدا مي‌کند و از نزديک مشکلات مردم را لمس کرده و حرف‌هاي آنها را مي‌شنود.
 
 
مردم از روي کار آمدن دولت مردمي راضي هستند/ اشرافي‌گري سرمايه اجتماعي نظام را خدشه دار کرد
 
پورابراهيمي تاکيد کرد: اين اقدام رئيس جمهور، احياي جريان مردمي بودن انقلاب اسلامي است. اگرچه برخي به دنبال تضعيف دولت هستند اما مردم با قضاوت صحيح، از روي کار آمدن دولت مردمي راضي هستند که اين امر موجب افزايش نفوذ معنوي رئيس جمهور مردمي در ميان جامعه شده است.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: نتيجه اين اقدامات بعد از دوره‌اي کوتاه مدت و ميان مدت منجر به حل مشکلات ميداني مردم خواهد شد.
 
 
پورابراهيمي تاکيد کرد: اشرافي گري و نگاه از بالا به پايين به مردم در يک دهه اخير موجب شد، سرمايه اجتماعي که بزرگترين سرمايه نظام انقلاب اسلامي است خدشه دار شود. آمارهايي که در بولتن‌هاي محرمانه به نمايندگان ارائه مي‌شود و همچنين مشاهده نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه نشان مي‌دهد مردم معتقدند که تصميمات در دولت بدون توجه به منافع مردم اخذ مي‌شود. زماني که چنين نگاهي شکل مي‌گيرد سرمايه اجتماعي دچار چالش مي‌شود.
 
وي تاکيد کرد: بزرگترين پيامد اشرافي‌گري، کاهش اعتماد است. وقتي مردم مي‌بينند براي يک سفر استاني رئيس جمهور ميليون‌ها تومان خرج استراحت يکي، دو روزه وي مي‌شود يا در ديدارهاي مردمي، رئيس جمهور جايي مي‌ايستد که دو اسپيلت نصب و خنک است، در حالي که مردم در آفتاب سخنان وي را گوش مي‌دهند، اعتمادشان کاهش مي‌يابد.
 
 
بازيابي سرمايه اجتماعي آسيب ديده، از ابتداي دولت سيزدهم آغاز مي‌شود
 
نماينده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: اين مشکلات موجب مي‌شود رابطه دولتمردان با مردم قطع شود. امام خميني (ره) بارها در صحبت‌هايشان مطرح مي‌کردند که بهتر است به من خدمتگزار بگوييد نه رهبر. اين منش اخلاقي و رفتاري را امام خميني (ره) در عمل اثبات کرده بودند.
 
پورابراهيمي افزود: در چنين شرايطي دولتمردان حق ندارند به مردم از بالا نگاه کنند. اگر امروز در جمهوري اسلامي افرادي در دولت و مجلس زمام امور را بر عهده دارند به واسطه انقلاب امام خميني (ره) و خون شهداست. طبق مباني شرعي انقلاب اسلامي، مديران در قبال مردم مسئول هستند و غير از اين هيج وجاهتي ندارند.
 
وي اظهار داشت: دولت مردمي در تلاش است گفتمان حاکم بر دهه اخير را تغيير دهد و سرمايه اجتماعي جديدي براي جمهوري اسلامي ايجاد کند. ارزيابي عملکرد شش ماهه آينده دولت نشان مي‌دهد بازيابي سرمايه اجتماعي آسيب ديده، از آغاز دولت سيزدهم شروع خواهد شد.
 
 
سرمايه‌هاي اجتماعي با رفتارهاي انقلابي و جهادي بازسازي مي‌شود
 
نماينده مردم کرمان در مجلس با بيان اينکه در دوره بازسازي سرمايه اجتماعي با رفتارهاي انقلابي و جهادي هستيم، گفت: دولت مردمي بايد با دقت در اين مسير گام‌هاي بلندي بردارد.
 
پورابراهيمي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر بازسازي عقلاني انقلاب، گفت: تصميمات در نظام اجرايي کشور بايد مبتني بر رويکرد علمي و تخصصي باشد در غير اين صورت هزينه سنگيني به کشور وارد خواهد شد.
 
وي تاکيد کرد: در دولت يازدهم و دوازدهم بخش عمده تصميمات اقتصادي برخلاف رويکرد عقلاني بود. سياست‌هاي ارزي دولت مبتني بر تصميمات عقلايي نبود. کدام عقل اقتصادي دلار ۴۲۰۰ توماني را قبول مي‌کرد؟ کدام استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس اقتصادي اين تصميم را عقلاني مي‌دانست. افزايش سود سپرده‌هاي بانکي در التهابات ارزي با کدام عقل کارشناسي انجام شد. به ذخيره طلاي کشور در سال ۹۶ چوب حراج زدند؛ اين کار با کدام قاعده عقلي و علمي انجام شد.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: وقتي از وزراي اقتصادي و رئيس بانک مرکزي در اين خصوص سوال مي‌کرديم، همگي اين اقدامات را رد مي‌کردند، در دولت يازدهم و دوازدهم تصميمات اقتصادي توسط رئيس بانک مرکزي و وزير اقتصاد رد مي‌شد اما توسط رئيس جمهور اتخاذ مي‌شد.
 
پورابراهيمي با تاکيد بر اينکه تصميمات اقتصادي، کشاورزي بايد مبتني بر آخرين دستاوردهاي علمي باشد، تاکيد کرد: نبايد اداره کشور به دور از رويکردهاي عقلاني و علمي و کارشناسي ادامه پيدا کند. براي حل مشکلات مردم بايد اولاً بر خداوند توکل کرد و دوم با نگاه علمي و عقلاني جلو رفت.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: دولت سيزدهم بايد از تجارب دولت گذشته استفاده کند. بايد از نقاط ضعف دولت يازدهم و دوازدهم درس بگيرد. براي بازسازي انقلاب بايد از اقداماتي که پيش از اين هزينه‌هاي زيادي را به نظام تحميل کرده اجتناب کنيم. به عنوان مثال اعتماد به دشمن سم مهلک براي انقلاب است. دولت يازدهم و دوازدهم تاوان سنگيني به خاطر اين اعتماد پرداخت.
 
وي، بلاتکليفي و بي صاحب بودن فضاي مجازي را سمي براي اداره کشور خواند و گفت: بايد پيام رسان ها مديريت شود، با بستن پيام رسان ها مخالف هستيم. در حوزه مسائل اقتصادي نيز بايد از اقدامات غيرعقلاني اجتناب کرد.
 
 
تصميمات اقتصادي و سياست خارجي دولت تدبير از موضع انفعال بود/ دولت سناريوهاي فعالي در قبال تحريم‌هاي آمريکا تدوين کند
 
نماينده مردم کرمان در مجلس با اشاره به فرمايشات رهبري مبني بر لزوم اقتدار دولت و جلوگيري از رها شدگي کشور، گفت: در سال‌هاي اخير شکل تصميم‌گيري در دولت به گونه‌اي بود که به جاي اتخاذ رويکرد فعال در تصميمات اقتصادي و سياست خارجي، دولت در اين حوزه‌ها بسيار انفعالي عمل مي‌کرد.
 
 
پورابراهيمي افزود: تهديداتي از سوي آمريکا و اروپا عليه فعاليت‌هاي ارزي ما مطرح مي‌شود تا مشکلات ارزي ايران افزايش يابد. رويکرد فعال موجب مي‌شود که دولت براي اقدامات آمريکا برنامه ريزي دقيق داشته باشد. دولت بايد در سياست‌هاي ارزي برنامه جامع تدوين کند تا سناريوهاي فعالي براي مقابله با اقدامات آمريکا وجود داشته باشد.
 
وي تصريح کرد: جنس رفتار دولت سيزدهم بايد تبديل به تصميم گيري‌هاي فعال در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي شود. دولت بايد مديريت نرخ ارز را در دستور کار خود قرار دهد. البته ما به دنبال تثبيت نرخ ارز نيستيم.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: رويکرد منفعل در قبال تصميماتي که اروپا و آمريکا براي اقتصاد کشور مي‌گيرند منجر به مشکلات اخير شد، اما با اتخاذ رويکرد فعال در دولت سيزدهم قبل از هر اقدام آمريکا و اروپا سناريوهاي اقتصادي و بازرگاني جمهوري اسلامي آماده خواهد بود.
 
پورابراهيمي در مورد اجراي وعده‌هاي رئيس جمهور، افزود: هر دولتي که روي کار مي‌آيد وعده‌هايي را به مردم مي‌دهد. اين امر موجب تعيين تکليف دستگاه‌ها و همکاري بدنه اجتماعي براي رشد و توسعه کشور خواهد شد.
 
وي بيان کرد: رهبري انقلاب تاکيد کردند که دولت براي حل مشکلات بايد با مردم صحبت کند و از آنها مشورت بخواهد. در دوران دفاع مقدس کشور اينگونه اداره مي‌شد، دولت مشکلاتش را با مردم در ميان مي‌گذاشت و مردم نيز همکاري مي‌کردند.
 
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: داشتن يک برنامه زمان بندي براي رصد دستگاه‌ها از سوي مردم و ارکان قوا مفيد خواهد بود. از سوي ديگر آسيب شناسي عدم دستيابي به اهداف در موعد مقرر به دولت کمک خواهد کرد که به وعده‌هايش دست يابد.
 
 
 
انتهاي پيام
 
منبع: مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html